Osteopati

Hva kan du forvente?

I møte med en osteopat kan du forvente at deg og dine plager blir satt i fokus. Det vil bli satt av god tid til hver enkelt pasient for å kartlegge og forstå pasienten, og dermed kunne gi best mulig vurdering og hjelp.

Osteopater er autorisert helsepersonell på lik linje som fysioterapeuter, kiropraktorer og naprapater. Osteopater komplimenterer og styrker primærhelsetjenesten sammen med andre dyktige kollegaer innen fysikalsk behandling.

For å være på den trygge siden kan du velge en osteopat som er medlem av Norges Osteopatiforbund. Det stilles krav til 4-årig utdanning, med kontinuerlig kunnskap og faglig oppdatering gjennom kursing for å være medlem av dette forbundet.

En osteopat behandler følgende smerter og plager i muskel- og skjelettsystemet:

• Rygg-, bryst- og nakkesmerter

• Skulder-, albue- og håndleddssmerter

• Hofte-, kne-, ankel- og fotsmerter

• Hodepine, svimmelhet og balanseproblemer

• Bekkensmerter og andre plager i forbindelse med svangerskap

• Akutte- og belastningsrelaterte plager

• Idrettsskader

I tillegg til dette kan en osteopat oppsøkes ved funksjonelle mage-, tarm- og urinveisplager, fordøyelsesbesvær, halsbrann og sure oppstøt, tung pust og pustebesvær.

Hvorfor velger mange osteopati?

• En osteopat innehar høy medisinsk kompetanse og gjør en grundig og sikker undersøkelse.

• Osteopati fremmer en helhetlig tankegang og ser kroppens ulike systemer i sammenheng.

• Vi bruker god tid og tilpasser behandlingen til hvert enkelt individ.

• Osteopati er en skånsom behandlingsform for alle aldersgrupper, både for barn, gravide og eldre.

• Vi behandler både akutte og kroniske muskel-skjelettlidelser.

• Vi har sterkt fokus på bindevevsnettverket i kroppen. Bindevevet omslutter alle kroppens strukturer (muskler, ledd, indre organer etc.). Spenninger fra fordøyelsessystemet kan gi smerter og plager i muskel-skjelettapparatet, som f.eks i korsrygg– og i hofteregionen.

Førstegangskonsultasjon

En førstegangskosultasjon vil deles inn i tre deler; en samtale (anamnese), en undersøkelse og behandling. Det settes av ekstra tid til første behandling for å kunne skape en grundig forståelse i problematikken til pasienten, og kunne gjøre en vurdering om pasienten vil trenge annen medisinsk hjelp.

Anamnesen

I anamnesen under en førstegangskonsultasjon vil man snakke om den aktuelle problemstillingen, tidligere sykdomshistorie, og andre psykososiale aspekter.  Det er viktig for å skape forståelse av selve plagen og din generelle helse for å kunne prøve å finne en årsakssammenheng og behandlingsplan som passer dine plager, din kropp og din hverdag. Om man skulle ha papirer fra tidligere undersøkelser eller liknende, er dette anbefalt å ta med.

Undersøkelse

Undersøkelsen gjøres med bakgrunn av hva som er blitt presentert i anamnesen. Det vil bli gjort en grundig klinisk undersøke for å finne årsaken til dine plager og den rette behandlingen for deg. Det vil bli gjort nødvendige medisinske, ortopediske og andre tilleggstester, før en mer global og spesifikk osteopatisk undersøkelse vil bli gjennomført.

å kartlegge kroppen din i relasjon til dine plager. Både plagene du har nå og plagene du har hatt tidligere.

I den osteopatiske undersøkelsen er jeg på utkikk etter lokale vevsforandringer, asymmetri, smerte og endret eller nedsatt bevegelse. Og vurderer din kropp som en helhet ved hjelp av aktive og passive bevegelsestester, holdnings- og ganganalyse, og evaluerer kvaliteten på bevegelser og smerte ved utførelsen. I tillegg til å se på muskel- og skjelettsystemet vil jeg også være interessert i blant annet pust, sirkulasjon og fordøyelse. Alle disse undersøkelsene avgjør hvilke behandlingsmodaliteter som skal utføres. Modalitet og teknikk vil være helt individuelt fra person til person.

Målsetningen med behandling

Målet er å finne sammenhengen mellom dine plager, din kropp og din hverdag. Kroppen er utrolig tilpasningsdyktig, men blir ofte påvirket av flere biopsykososiale faktorer som stress, psykisk helse, arbeid, søvn, familie, ernæring, trening etc. Dette kan også være viktige faktorer i livet som kan være med å påvirke symptombildet. Behandlingen vil være tilrettelagt hver enkel pasient og kan bestå av manuell/osteopatisk behandling, treningsøvelser, og samtaler rundt smert og adferd. Utfallsmålene til behandlingene setter vi sammen, slik at vi sammen jobber mot det samme målet og kan legge opp en behandlingsplan som er i tråd med dine verdier og hverdag.